•  

  •  

  •  

  •  

  •  


„Kifinomult billentés-technika, kiváló formaérzék, remek dallam- és harmóniaérzék – ezek a szavak jutnak eszembe Rozsnyói Péter új szólólemezét hallgatva.
Egykori tanáraként alkalmam volt Pétert megismerni, mint zenészt, mint embert egyaránt. Számomra már akkor egyértelművé vált, hogy egész életét a zenének fogja szentelni. Jól ismerve Péter klasszikus zenei munkásságát is, megtapasztalhattam, hogy ugyanazzal a természetességgel és átéléssel játssza Bach műveit, mint a saját, sokszor rögtönzött darabjait, illetve a jazz-standardeket. Ez a mostani felvételén hallható rendkívül kifejező és érzelemdús játékából is kiderül, amely újra megerősítette bennem azt, hogy akkor jó egy rögtönzés, ha úgy hangzik, mintha meg lenne komponálva; egy megírt szerzemény előadása pedig akkor, ha úgy tűnik, mintha a mű éppen most születne.” – ezt írja Oláh Kálmán Rozsnyói Péter új BMC-lemezéről, a Serenity Prayerről.

Bővebben...

A Snétberger Zenei Tehetség Központ idén nyáron már a kilencedik évfolyamát indítja azoknak a zenei tehetségeknek, akiket a Kossuth-díjas alapító-művészeti igazgató, Snétberger Ferenc kiválaszt és alkalmasnak tart arra, hogy megfelelő szorgalom, tanulás mellett olyan zenészegyéniségekké váljanak, akik példák lehetnek saját közösségük számára.

A diákok a www.meghallgatunk.hu oldalon jelentkezhetnek, majd egy meghallgatáson mutathatják be zenei tudásukat.

A Központ az ország több pontján is tartott és tart meghallgatásokat: Budapesten közel negyven fiatalt hallgattak meg február 10-én, de nagyszámú jelentkezőket vártak Szegedre 2019. február 23-án, Pécsre március 2-án, Nyíregyházára március 29-én, Miskolcra március 30-án és Balassagyarmatra március 31-én is. Ezen kívül lesz meghallgatás a jelenlegi évfolyam tavaszi kurzusa alatt is Felsőörsön 2019. április 13-án.

Az alapító-művészeti igazgató, Snétberger Ferenc berlini tapasztalatait felhasználva hozta létre a központot azzal a céllal, hogy minden évben 60 hátrányos helyzetű, zeneileg tehetséges fiatalnak adhasson lehetőséget arra, hogy ösztöndíjasként részt vehessen a programban. Fontos hangsúlyozni, hogy a Program egy speciális intenzív, az iskolai rendszeren kívüli program. A 12-22 éves diákok hagyományos iskolai képzésük mellett tanulnak a Központban a 12 hetes intenzív kurzusok idején, zenei tanulmányaikban a Program számít azokra az „anyaintézményekre”, zeneiskolákra, ahol a diákok a kurzusok között fejlődnek, tanulnak közismereti tárgyakból és zeneileg is.



A Rebellion(s) két kiemelkedő fúvós – a francia Sylvain Rifflet, és az amerikai Jon Irabagon – vadonatúj projektje. Programjukat országaik demokráciához vezető útját kikövező zendülések, lázadások, forradalmak és szabadságharcok inspirálták – zenei szempontból. Sylvain és Jon megannyi lázadás vagy forradalom során írt, illetve azok által inspirált zenét tanulmányozva arra a meggyőződésre jutott, hogy – új formákkal, új nézőpontokból – kompozíció és improvizáció továbbra is a lázadás ideális kifejezési formái lehetnek. A duó koncertjére április 6-án kerül sor az Opus Jazz Clubban.

Bővebben...

A mindig izgalmas avantgarde és poszt-avantgarde zenékkel jelentkező Cuneiform lemezkiadó több muzsikusa, például a Thumbscrew Trio, Wadada Leo Smith és mások felléptek a napokban befejeződött knoxville-i Big Ears Festivalon. A kiadó legközelebbi jazzújdonsága a svájci fúvósegyüttes, a Le Rex albuma lesz, az Escape of the Fire Ants. A rendhagyó, mégis, szinte már egész Európában ismert rezesbandának ez a negyedik CD-je.

Bővebben...

Február 28-án New York-i otthonában elhunyt az amerikai zenei élet egyik legmeghatározóbb alakja, André Previn zeneszerző-arranzsőr-karmester-zongorista. Nyolcvankilenc éves volt. Életművét Leonard Bernsteinéhez szokás hasonlítani. Previn különböző filmzenéiért négy Oscar-díjat vehetett át, és tizenegy alkalommal ítélték oda neki a Grammy-díjat. Nagy sikert aratott A vágy villamosa című színdarab operaváltozatával, és rendszeresen dirigált nagy szimfonikus zenekarokat világszerte. Munkásságának másik legfontosabb eleme jazz-zongoristaként való ténykedése volt.
Andreas Ludwig Priwin néven született Berlinben 1929. április 6-án. Tízéves korában a család Amerikába emigrált. Previn 1943-ban lett amerikai állampolgár. Los Angeles-ben telepedtek le, ahol Previn már tinédzserként az MGM filmvállalatnál dolgozott. Egy rádiónyilatkozata szerint tizenéves korában lett jazzrajongó, miután hallotta Art Tatum előadásában a Sweet Lorraine-t. Az 50-es években lett jó barátja és zenésztársa a dobos Shelly Manne-nek, a nyugati part legkeresettebb dobosának. Previn legemlékezetesebb lemezfelvételein együtt játszanak a Shelly Manne & His Friends zenekarban, Leroy Vinnegar bőgőssel. Kései munkásságának egyik csúcspontja 1989-es After Hours (Telarc) albuma volt Joe Pass és Ray Brown társaságában.

Bővebben...

 

A Garden District Trio elnevezésű társulást David W. Hansen dobos vezeti. Az együttes tagja még Brian Quezergue bőgős és Jordan Baker zongorista. A zenekar korábban funky New Orleans-i számokat, latinjazz-darabokat és standardeket dolgozott fel kilenc albumon. Mostani, tizedik lemezük különböző: ezúttal Hansen az utóbbi 25 évben írt saját szerzeményeit játsszák. Az Upwardot a DHMP Records gondozta.

Bővebben...

A jazzvilág alighanem legismertebb Hammond-orgonistája, Joey DeFrancesco új lemezzel örvendeztette meg a napokban zenéjének barátait. Az In the Key of the Universe az orgonista érdeklődésének egy speciális, szellemi oldalát mutatja be a zene eszközeivel. DeFrancesco nyilatkozata szerint az évek előre haladtával mind erősebbé válik benne a spirituális témák iránti vonzalom – ennek művészi lenyomata a mostani CD, mely két 150 grammos LP-s változatban is megjelent.

Bővebben...

 

Különleges jazzkoncert részesei lehetnek azok, akik április 11-én ellátogatnak a Budapest Jazz Clubba. A jazzkörökben mind nagyobb elismerés övezte, immár három CD-vel büszkélkedő Organism trió ad műsort, de ezúttal amerikai vendéget is fogadnak Brian Charette amerikai orgonista személyében, így a zenekar kétorgonás kvartetté bővül majd. Charette munkásságáról bővebb információ itt.

 

Bővebben...

Idén augusztus 2-4. között rendezik meg a newporti jazzfesztivált. A napokban jelentették be, ki mindenki lép majd fel a rangos eseményen. Ott lesz Herbie Hancock és Kamasi Washington, Dianne Reeves és a The Bad Plus, Terence Blanchard és Dee Dee Bridgewater, Ron Carter és Makaya McCraven, Ravi Coltrane és a Sun Ra Arkestra, Marcus Strickland és a Dafnis Prieto Big Band, a Spanish Harlem Orchestra és a Billy Hart Quartet.

 

Bővebben...

Joni 75 – Sztárok köszöntik Joni Mitchellt címmel tűzi műsorára az Uránia Nemzeti Filmszínház a legendás énekes-dalszerző hetvenötödik születésnapjára rendezett Los Angeles-i koncert felvételét, amelyen világhírű zenésztársak szólaltatták meg Mitchell leghíresebb szerzeményeit. A koncertfilmet egyetlen alkalommal, március 23-án, szombaton 20:30-kor vetítik.
A kanadai származású Joni Mitchell az 1970-es évek egyik legnagyobb hatású amerikai énekes-dalszerzője, nyolcszoros Grammy-díjas, a Rock'n'Roll Hírességek Csarnokának halhatatlanja. Hetvenötödik születésnapi tribute koncertjét – amely alapján a Joni 75 című koncertfilm készült - 2018. november 7-én rendezték a Los Angeles-i Dorothy Chandler Pavilionban. A nagyszabású zenei eseményen világsztárok sora tisztelgett előtte, olyan kitűnőségek, mint a jazzénekes Diana Krall, aki hamarosan Budapestre is ellátogat, vagy a soul és a rhythm and blues csodálatos hangú énekesnője, Chaka Khan, a countryzene meghatározó alakja, Kris Kristofferson, továbbá Norah Jones, Seal, Rufus Wainwright és mások.

Bővebben...

Megjelent a Gramofon 2019. tavaszi száma. A jazzrovatban olvasható egy hosszabb ismertető a Francesco Martinelli szerkesztette The History of European Jazz című kötetről, az 1959-es év „jazzforradalmáról”, a Jonny spielt auf prágai előadásáról, Gyémánt László „jazzfestményeiről”, továbbá egy Dudás Lajossal készült terjedelmesebb interjú részletei. A lemezkritikák ezúttal többek között Szabó Gábor, Lantos Zoltán, Harcsa Veronika, Grencsó István és Ken Vandermark, Charlie Haden, Pátkai Rozina és Joe Lovano kiadványaival foglalkoznak.

A több mint három évtizede működő Take 6 2014 decemberében egyszer már elvarázsolta a Müpa közönségét. Az a cappella énekegyüttest az évek során díjak sokaságával halmozták el: nem kevesebb, mint tíz Grammy-díj és tíz Dove-díj birtokosai, a Downbeat magazin szavazásán pedig hét egymást követő évben mind az olvasók, mind a kritikusok őket választották „Az év legjobb jazzénekegyüttesének”. Hogy mi teszi az együttest és zenéjét ilyen hosszú időn át töretlenül sikeressé? Szerintük ennek négy összetevője van: a hit, a barátság, a tisztelet és a zene szeretete. Koncertjeiken és lemezeiken egyaránt megtapasztalhatók a Take 6-jelenség alkotóelemei.
Ezen az estén (július 6-án a Müpában) új szerepben mutatkoznak majd be a budapesti közönségnek: nem a cappella együttesként, hanem szimfonikus zenekari kísérettel lépnek pódiumra, hogy tovább emeljék a tétet. A tizenöt nagylemezről válogatott Take 6-slágerekből és közkedvelt jazzörökzöldekből összeállított műsor számait a legkiválóbb hangszerelők jegyzik, köztük az egykori csapattag, Cedric Dent - aki 2011-ben visszavonult a koncertezéstől, s azóta a csapat örökös tiszteletbeli tagja - vagy a big bandek világából jól ismert, saját zenekarával, a Big Phat Banddel is nagy sikernek örvendő, Grammy-díjas zongorista, szaxofonos és hangszerelő Gordon Goodwin. A hatosfogat pedig minden bizonnyal lubickol majd a nagyzenekar által előhívott harmóniák tengerében.

Bővebben...

Kirobbanó energia, meglepő hangzás, egyedi zeneművek és mámoros improvizációk – röviden így jellemezhetnénk a Captain Kirke and the Klingons névre hallgató észt-litván-finn-francia szupermodern csapat muzsikáját. A zenekar névadója és vezetője, az észt zongorista hölgy, Kirke Karja kétszer is járt már Budapesten. Három évvel ezelőtt előbb a Heliotroop szextet egyik vezetőjeként, majd saját kvartettjével is sikerült meghódítania az Opus klub közönségét innovatív kompozícióival és briliáns játékával. Tavaly az éves nagy jazz szakvásár, a brémai jazzahead! európai seregszemléjén ez a kvartett egyike volt a sok száz jelentkezőből a European Jazz Meetingre kiválaszott 16 zenekarnak, akik a világ minden tájáról odaserglett szakmabeliek előtt élőben is megmérettethettek – tegyük hozzá, igen nagy sikerrel. Kirke rendkívül aktív, kezdeményező típusú művész, ezt bizonyítja legújabb, az Opusban most (március 20-án) bemutatkozó kvintettje is: egy igazi európai formáció, melyben a többféle fúvós hangszeren játszó litván Liudas Mockunas, a finn Mikko Immanen szaxofonos, a francia Etienne Renard bőgős, illetve honfitársa, az észt dobos Hans Kurvits a partnerei. Stílusukra sokféle zenei irányzat van hatással a metáltól kezdve a szabad jazzen át a minimalista, expresszionista és modern európai jazzig. A banda tagjai évek óta ismerik egymást, játszottak már együtt egyetemeken, jazz klubokban, felléptek nyári kurzusokon és fesztiválokon is. Habár a tagok Európa különböző országaiból származnak, közös bennük a kísérletezésre és valami önálló létrehozására való vágy, mely összehozta őket erre a projektre. 2019 tavaszán megjelenő debütáló lemezüket 2018-ban vették fel.

Bővebben...

Ma már egyre kevésbé meglepő, ha a jazzéletben egy hölgy kiemelkedő hangszeres tudásról tesz tanúbizonyságot. Ahhoz azonban már különleges képességek birtokában kell lennie, hogy például Beyoncé csupa nőből álló turnézenekarának állandó szaxofonosává váljon. A 2000-es évek eleje óta aktív Tia Fuller ezenfelül dolgozott még Esperanza Spaldinggal, Dianne Reeveszel és Nancy Wilsonnal, legújabb, 2018-as Diamond Cut („Csiszolt gyémánt”) című lemezén pedig olyan nagyságok kísérik, mint Dave Holland és Jack DeJohnette, a produceri feladatokat pedig Terri Lyne Carrington vállalta.
Fuller mindezen túl jazzoktatóként is fontos feladatot vállal: a patinás Berklee College of Music főállású professzora. Szerepelt televíziós műsorokban, egyebek közt az Oprah Winfrey Show-ban, a Today Show-ban, a Good Morning Americában, fellépett a BET Awards, az American Music Awards és a Grammy Awards díjátadó gáláján, Beyoncé zenekari szólistájaként pedig a Fehér Házban is játszott Barack Obama elnöknek. Lemezei egyre nagyobb elismeréseket aratnak: a 2010-es Decisive Steps két héten át a JazzWeek első helyezettje volt, és a kiadvány a legjobb jazzalbum cím várományosának is megszavazta. A 2012-es Angelic Warriorról a Wall Street Journal és a New York Times is lelkesen írt, és a Jazz Education Journal, a JazzTimes és a DownBeat címlapján is szerepelt. Kvartettjével bejárta már Afrika és Európa több országát, a legnevesebb klubokban és koncerttermekben zenélt, köztük a Lincoln centerbeli Dizzy's Club Coca-Colában.
A koncertre május 5-én kerül sor a Müpa Fesztivál Színházában.

Bővebben...

Jane Monheit népszerűsége a tengerentúlon Diana Kralléval vetekszik, ideje hát, hogy itthon is minél többen megismerjék művészetét, amelyet eddig két Grammy-jelöléssel ismertek el. Már bemutatkozó lemeze - amelyen Kenny Barron, Ron Carter és Lewis Nash kísérte - is több mint egy éven át szerepelt a Billboard jazzlistáján, a következő pedig annak első helyén robbant be. Húszéves volt, amikor a rangos Thelonious Monk Énekversenyen csak a nagy visszatérő, Teri Thornton tudta megelőzni: a zsűrit lenyűgözte természetes, minden kimódoltságtól mentes, elegáns, egyszersmind fölényes technikai tudásról árulkodó előadása. Jane Monheit az egyik legavatottabb letéteményese Ella Fitzgerald örökségének, akinek kedves számait azonban saját képére formálja. Évek óta együtt dolgozik a trombitás, zeneszerző, hangszerelő és producer Nicholas Paytonnal: vele készítette az Ella-lemezt is. Monheit egyaránt otthon érzi magát, amikor állandó triójával lép fel (melyben férje, Rick Montalbano dobol), és amikor nagyzenekar kíséri. Énekelt duettet Michael Bubléval, John Pizzarellivel és Ivan Linsszel; a Jazztavasz fesztiválon pedig a húszéves Budapest Jazz Orchestra kíséri. Monheit a 2000-es évek elején már fellépett egyszer Magyarországon (Az Alba Regia Jazznapokon), idén május 4-én hallhatjuk majd ismét a Müpa Bartók Termében.

Bővebben...