•  

  •  

  •  

  •  

  •  

Huongh Thanh & Nguyen Le / Fragile Beauty

 

Huongh Thanh Saigonban született. Apja szólóénekese volt a Cai Long operaegyüttesnek. Huangh 10 éves korától tanulta a vietnami énektechnikát, és 13 évesen tagja lett az együttesnek. A vietnami hagyományban példátlan szoros kapcsolat van a dallam és szöveg között. Minden szótag hat különböző hangmagasságban intonálható, és más és más jelentéssel bír. A szöveg ezáltal saját dallammal bír, és énekelve két párhuzamosan haladó zenei folyamatot kell összhangban kezelni. Ez hozza létre a sajátos jódlizó, modulációban gazdag éneklést. Huangh 1977-ben Párizsba érkezik, és a fogadtatás itt marasztalja a multikulturális világ fővárosában. 1995-ben ismerkedik meg a vietnami származású francia jazzgitárossal, Nguyen Le-vel, aki igen sikeres, beutazta a világot, szerepelt, lemezeket készített vezető muzsikusokkal. Kölcsönösen érdeklődést mutatván egymás művészete iránt elkezdtek dolgozni azok egyesítésén. Huongh Thanh negyedik lemeze Nguyen Le társaságában váratlan kombinációkba formálja át a vietnami zenei tradiciót, jazz harmóniákkal, afrikai ritmusokkal, japán vitalitással, idézem Nguyen Let. A 12 darab mindegyikének más a hangszerösszeállítása, és a dalok is széles skálán mozognak a vietnami forma és a jazzbe hajló rögtönzötten díszített, az instrumentális kiséret felé fordulás között Huongh énekében. A legsikerültebbek a duettek és a keleti pengető-, kis ütőhangszerekkel, fuvolákkal vagy azok rokonaival készítettek. Nguyen Le fantasztikus érzékkel és izléssel alkalmaz elektronikát, és vonzza az énekest a maga világába. Néhányan olykor inkább megzavarják ezt az együttmüködést, de szerencsére csak két-három darabban. „Mert e pillanatok oly tünékenyek és törékenyek mint harmatcsepp a fűszálon.” Van Han 1018-ban.

 

Szigeti Péter

.